lördag, mars 03, 2007

Slips-aktivismens manifest v. 1.0

Denna min blogg har ca. 100 besök i veckan. Ganska mycket tycker jag. Därav är det kanske på sin plats att påbörja en innehållsdeklaration av slips-aktivismen (speciellt med tanke på mitt konstanta vacklande längs den partipolitiska skalan), här kommer första utkastet till mitt manifest.

Slips-aktivismens manifest (v. 1.0)
Titel: The paranoids are after us.
–Ingenting är värt att göra om det inte går att kommunicera eller kommuniceras.

§1. Som innerstadsbo i Stockholm utan bil är jag tydligt för trängselskatten.

§2. Att kalla kårobligatoriet för något annat än anti-demokratiskt eller ofrihet är som att basera sina åsikter på FOX news. Att engagera sig i kåren är som att resa till Burma. Att rösta i ett kårval är som att köpa varor från Israel. Att tvingas betala kåravgiften är som att betala för en ny hockeyklubba till Lukasjenko två gånger om året.

§3. EU:s gemensamma jordbrukspolitik är ett planekonomiskt missfoster. Kostnaden för denna politik bärs inte bara av EU:s skattebetalare utan också alla de bönder i övriga världen som får se sig utkonkurrerade när EU:s överproduktion dumpas på världsmarknaden. (tack LUF)

§4. Förslagen på ett mandatbaserat fördelningssystem av statsbidraget till ungdomsorganisationerna är pinsamt. En särbehandling av PUFFarna (de Politiska Ungdomsförbunden) är inte endast omotiverad utan även kontraproduktiv. Att SSU och MUF är för är visserligen inte konstigt (det ekonomiska egenintresset kommer naturligt ofta först), men att LUF, KDU och GU är för överstiger mitt förstånd. Bottennappet är dock såklart Elevorganisationens förslag som lyder "det finns nivåskillnader i effektivitet mellan organisationerna. Vi tror att det bland Sveriges ledare och entreprenörer finns en större representation från vissa organisationer, bland annat de vi företräder /…/ Med ett system för fördelning av stödet till ungas organisering som tar hänsyn till sådana aspekter tror vi att skattebetalarnas pengar skulle komma till bättre nytta". Att skattemedel borde gå till att befästa elitismen - gråter eller skrattar man åt ett sådant förslag? All heder till CUF som ensamt bland PUFFarna har uttalat sig mot förslaget på ett mandatbaserat system.

§5. Jag är helt för en överdrivet demokratiskt transparens. Jag gillar Carl Bilts bloggande och verkar för att LSU ska publicera och lansera sina påverkansstrategier (när de är klara).

§6. LSU borde dra igång en kampanj med namnet "Hora kan du vara själv, jävla tattare!" som syftar till att belysa tystnaden kring det utanförskap och den diskriminering som Romer och Resande utsätts för. Detta vore grymt mycket viktigare och roligare än t.ex. ännu en kampanj om Hållbar utveckling.

§7. Det är inte mer normalt att vara heterosexuell, det är troligen bara mer vanligt.

§8. Alla myndiga medborgare ska ha samma rättigheter, exempelvis att gifta sig, prövas för adoption och ge blod.

§9. Allmogemöbler är fan inte snyggt.

§10. Byråkratin och reglerna som omger hanteringen av VISUM-ansökningar är en rasistisk kvarleva från Kalla kriget.

9 kommentarer:

Cissi sa...

Jag vill träffa dig snart snart och samtala, verkligen!

Niclas sa...

Det var ju ett jävla tyckande här. Det går ju knappast anklaga dig för att hålla inne med dina åsikter. Dock ska du ha en eloge för dina inlägg är oftast ganska tankeväckande, och kan belysa horribla åsikter (ex elevorganisationen) som man inte hade kommit i kontakt med annars.

Jag hoppas dock att HV slår ut Brynäs, LHC Luleå. Sen kan du masa dig för att titta på slutspelshockey, och dricka en pilsner eller två.

Det är vad jag vill...

Lasse sa...

Yo, Lasse från Helsingborg/Halmstad här, det var ett tag sen, men det e sånt som händer. Läser din blogg vid diverse tillfällen, mest för att se vart gamla kompisar hamnat och sysslar med.


Läste ditt "manifest" och håller med om vissa bitar, och respekterar alla, men var ändå tvungen att fråga och reflektera över biten angående studentkårer.

Jag håller med om att kårobligatoriet bör avskaffas snarast möjligt, dock bör studenternas rättigheter fortfarande bevakas av just studentkårerna.

Men jag reagerar när du skriver att engagera sig i kårer är som att resa till Burma, hur förklarar du det? Hur liknar du en person som vill påverka sin studiesituation vid en person som stödjer en diktatur?

Och hur menar du när att rösta i ett kårval är samma sak som att stötta ett förtryckarland?

Som du vet är jag engagerad i kåren här i Halmstad och tar åt mig lite, men blir mest nyfiken på hur du resonerar!

Tjing och rock on...

Kidden sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kidden sa...

jag undrar hur mycket skumpa du kommer dricka dagen då kårobligatoriet avskaffas?

Tyckte dock att allmogemöblerpunkten och VISUMpunkten var bäst!

Har en sambo som inte har träffat sin bror på fem år, han bor i London hon bor i Tanzania. Hon har ett möte med Brittish High Commision i slutet av mars. Kanske går det vägen den här gången.

Adam Axelsson sa...

Lasse: Under rubriken "Fy fan för Kuba, Putin, Vitryssland, Nordkorea, Fremskrittspartiet och kårobligatoriet" (http://aa5f.blogspot.com/2007/01/fy-fan-fr-kuba-putin-vitryssland-nord.html) redogör jag för min syn på kåren och ett engagemang där.

Jag ska även tillägga att citatet från Elevorganisationen kommer från ett brev som även skrevs under av:
Ella Bohlin, förbundsordförande Kristdemokratiska ungdomsförbundet
Fredrik Malm, förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet
Mattias Vespä, förbundssekreterare Sveriges Socialdemokratiska ungdomsförbund
Alexander Chamberland, språkrör Grön ungdom

Adam Axelsson sa...

Förtydligande: Brevet från EO skrevs och skickades till Riksdagen i slutet oktober 2006.

Niclas sa...

Inte så konstigt att Fredrik Malm skrev under, han är ju en riktigt dryg jävel.

För övrigt håller jag med Lasse. Sen tycker du ska fundera på varför jag röstade för att behålla kårobligatoriet när jag satt i samhällsvetarkåren. Men det är klart, vem vill inte ha Cloettakåren vid Linköpings universitet.

Adam Axelsson sa...

I min blogg får man gärna kalla folk vad man vill, inkl "jävla pucko" eller "riktigt dryg jävel". Men, jag tycker inte att det är ok att göra det anonymt.

Jag tycker Fredrik Malm verkar skön.