måndag, mars 12, 2007

Migration, Globalisering, ICT och Miljö

Jag vill vara den första som säger det: LSU:s politiska program är inte tillräckligt bra. Skönt det, hade varit grymt jobbigt om vi inte fortsatt såg utvecklingsmöjligheter även i detta dokument med sin tillhörade diskussion.

LSU:s politiska plattform – Delaktighet, inflytande och makt har inga texter eller krav på Migration, Globalisering eller ICT. Dessutom skulle det förmodligen kunna mejslas fram skarpare texter med krav inom Miljöpolitik.

Migration, Globalisering, ICT och Miljö är alla fyra områden där LSU:s 92 medlemmar förmodligen är tillräcklig överrens och intresserade för att LSU ska kunna formulera lite texter som plattform och snegla på samhällets dagordning. Alla fyra områden är dessutom tydligt områden inom vilka ett aktivt ungdomsperspektiv är svårt att ifrågasätta.

Just nu är jag ganska sugen på att (snart, någon gång) börja fundera på dessa texter – dock inte alls sugen på att öpnna upp hela programmet till diskussion på Repet igen, kanske är ett tilläggsprotokoll á la FN bästa vägen framåt.

Eller vad säger du Per, förslag på texter?

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag tycker mig minnas en ganska medveten prioritering av de områden som tagits upp i programmet, med motiveringen att nya ämnen ska behandlas i separata tillägg. Men jag håller delvis med dig Adam, jag saknar generellt ett perspektiv utifrån social, ekologisk och ekonomisk hållbar utveckling som komplement till de mänskliga rättigheterna. Det hade gjort programmet mer komplett.

Men men, det är ju asbra som grund för vidare diskussion.