måndag, mars 19, 2007

Det känns lite tomt.

Japp, lite tomt känns det – blev lite matt när det var över. Mina tankar över pizzan med Pelle efter årsmötet pendlade mellan "fan vad CISV Sverige är sjukt bra men borde verkligen ta tag i detta" och "oj, nu har jag ingen position i CISV Sverige längre". För så är det, efter 6 år (tror jag) som förtroendevald på nationell nivå inom CISV Sverige har jag inte längre någon position. Men det känns bra, av flera anledningar, men främst pga att de som kommer att leda förbundet 2007 och framöver är grymt starka och pga att förbundet genom en bra process har stakat ut sina 2010 mål.

Min sammanfattning är helgens årsmöte är:
- Bra process som ledde fram till förbundets förslag till verksamhetsplaner och budget.
- Bra beslut angående avgifterna för Barnbyprogrammet – ett solidariskt centralt ekonomiskt system i balans för Barnbyprogrammet gynnar alla aspekter av CISV Sverige.
- Bra och strategiskt viktigt beslut om att arvodera förbundsordföranden fr.o.m. 2008.
- Skönt med ett sammanhållet globalt varumärkestänk.
- Skönt att satsningar på CISV i Afrika eller Östeuropa inte ses i motsats till satsningar inom förbundet.
- Äntligen är CISV Sverige bra på åsiktstorg och open-space.
- Skönt att hela förbundet som ser sig som en rörelse, med ett mål, som vill arbeta tillsammans – bra 2010-mål och transparent process fram tills nu.
- Skitcoolt att förbundet beslutade att dela ut upp till 120':- av överskottet från 2006 till Lokalföreningarna.
- Skönt med organisationsutvecklingen att ha 2 olika årsmöten per år.
- Viktigt med ett kontinuerligt fokus på jämliket, jämställdhet och inkludering.
- Spännande med bekräftandet av MyTellus som medlem. Denna utveckling har verkligen grymt stor potential.
- Äntligen ett tydligt gemensamt fokus på gräsrotsutvecklingen.

Japp, jag är mycket nöjd med helgens möte och mina 6 år inom CISV Sverige.
Snart tar jag tag i: http://adamanddoris.blogspot.com/

Inga kommentarer: